Nationell valkonferens 23-25 februari 2018

I helgen som gick deltog vi i den nationella valkonferensen som paritet kallat till. Det var över 500 valledare, ombudsmän och politiska sekreterare från hela landet som samlades på Quality Friends Hotell i Solna. Vi samlades på fredagseftermiddagen och höll på till lunch på söndagen.

Vår partisekreterare Lena Rådström Baastad inledde konferensen. Hennes stora medskick var ”Varje röst räknas!” Det är viktigt att få alla att gå till valurnorna. Vi ska gemensamt stå upp för den gemensamma politiska agendan Välfärd – Trygget – Integration

Därefter kom LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Han pratade bl.a. om förslaget till sänkta löner och ändringarna i LAS som moderater och Sverigedemokrater lagt fram. Inget annat land har lagstiftat om att ha ett tak för löner. Vi tycker om trygghet! Den svenska modell ska bevaras, att den fungerar beror på

• starka självständiga parter
  • full sysselsättning
  • bra anställningsförhållanden
  • A-kasseförsäkring en
  • välfärd som är lika för alla

John Zanchi, som är central valledare, pratade om Vår valstrategi! Det är mer som förenar människorna än skiljer dem åt. Vi ska se på Sverige med ny respekt!  Väljarna vill prata om mer än bara jobb och skola. det är bara vi som har välfärden på agendan. Förändringar som skett eller kommer ske är

• pensionärsskatten som slopas/minskas
  • barnbidraget höjs
  • studiebidrag betalas ut under sommarmånaderna
  • fackavgiften blir avdragsgill

Finansminister Magdalena Andersson sa att vi har mycket historia att luta oss tillbaka på men väljarna röstar inte på historia, de röstar på framtiden! Vi lever längre och föder fler barn vilket sätter krav på välfärden, satsningar görs och måste göras.

Justitieminister Morgan Johansson – de som anser att lag och rätt inte är socialdemokraternas område har helt klart fel. Under denna mandatperiod har det lagts 120 propositioner i detta ämne, fler kommer. Vi ska käcka den organiserade brottsligheten!

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. EBO kommer rivas upp. När det gäller föräldraförsäkringen så gäller det se till att den inte blir en kvinnofälla. Det som läckt ut om ändringar rörande LSS är inget regeringen och/eller socialdemokraterna står bakom. Det vi vill här är att ingen ska kunna göra för stora vinster på detta, framförallt inte kriminella vinster.

Statsminister Stefan Löfvén pratade om politikens, Socialdemokratins kraft. Om hur vi byggt och fortsätter bygga ett jämlikt och rättvist samhälle. Bättre välfärd går före skattesänkningar. Vi måsta öka tryggheten och snabba på integrationen. Hela Sverige ska utvecklas! Det går – Vi kan – Vi ska skapa trygghet i välfärden. när individen är so svagast ska samhället vara som starkast! Vi ska ha ett jämlikt, rättvist och solidariskt samhälle. Det är viktigt att alla har ett jobb. Varje barn ska känna framtidstro! Det kan de göra om föräldrarna har ett jobb att gå till. Hela Sverige ska inte bara överleva, det ska utvecklas också.

Civilminister Ardalan Shekarabi sa att Socialdemokratin aldrig kommer låta otryggheten få fäste i vårt land. Vi ska vara lika kompromisslösa i kampen mot kriminaliteten som mot segregationen.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg pratade om vikten att ha en egen lön som man kan leva på. det är 250 000 fler i arbete idag än när regeringen tillträdde 2014. Vi måste göra mer för integrationen, etableringstiden är idag 5 år. Den var tidigare 9 år, men måste kortas än mer.

Utrikesminister Margot Wallström trodde tyvärr på en ”smutsig” valrörelse. Därför är det viktigt med sakfrågorna. Det är inte utrikespolitiken som vinner val, men vi kan inte vara trygga om resten av världen är otrygg!

Marie Nilsson, ordförande för IF Metall och Tobias Baudin, ordförande för Kommunal pratade om vikten av facklig samverkan. Tillsammans stärker vi Sverige! Det går bra för Sverige, vi har lägsta arbetslösheten sedan 2008. Vinsterna i välfärden måste bort och allmän visstid måste avskaffas!

Förutom allt detta var det ett antal seminarier av mycket god kvalitet!

Lördagen avslutades med dörrknackning på nio olika ställen i Stockholmsområdet. Över 1500 samtal genomfördes. Tror det gav ett hundratal medlemmar.

Det var en peppad skara som lämnade Solna på söndagen – 196 dagar kvar till valet! Nuu köör vi!!